I Fredericia kommune har man det sidste år taget et kvantespring, når man ser på andelen af elbiler blandt de nyregistrerede erhvervsejede personbiler. I 2024 er det således hver anden nye personbil, som kører på el. Et tal som ligger langt over landsgennemsnittet.
Ifølge Byrådsmedlem Cecilie Roed Schultz (Ø), er det blandt andet på grund af flere ladestandere, at erhvervslivet i Fredericia skifter til elbiler. Foto: Christoffer Fodgaard Hansen
Af Christoffer Fodgaard Hansen
Erhvervslivet i Fredericia køber elbiler som aldrig før. Det ses på tallene for salget af elbiler i de første otte måneder af 2024, hvor 50 procent af de nyregistrerede personbiler i erhvervslivet var eldrevne. I samme periode i 2023 var det kun 20 procent.
Fredericia er kommet med på den grønne bølge
Tallene peger på, at Fredericia er gået fra at halte efter, som Fredericia Dagblad skrev en artikel om i oktober 2023, til at gå forrest i omstillingen til eldrevne personbiler. Det er ikke nogen overraskende udvikling for Cecilie Roed Schultz. Hun er byrådsmedlem for Enhedslisten og er med i Økonomi og Erhvervsudvalget samt Klima-, Energi- og Miljøudvalget. Cecilie Schultz peger specifikt på kommunens plan om at sætte flere ladestandere op, som skal give lademulighed for 184 biler. Den plan blev præsenteret i starten af marts i en pressemeddelelse fra kommunen. Hun mener, at det kan have været afgørende for udviklingen.
Derudover køber kommunen selv primært elbiler, når bilparken skal fornyes:
”Vi har selv en strategi om at købe elbiler. Det er ikke så firkantet, at alle kommunens nye biler skal være elbiler, men vi gør det, hvor det er muligt og giver økonomisk mening. Men personligt har jeg ikke set, at der er blevet handlet andet end elbiler, når det handler om personbiler,” siger byrådsmedlemmet.
Fredericia Kommunes kommunikationsafdeling skriver i en mail til Fredericia Tæt På, at de endnu ikke har tal for udviklingen i 2023 og 2024, men de oplyser, at kommunen pr. dags dato ejer 40 elbiler.
Andelen af nyregistrerede personbiler i erhvervslivet, som er eldrevne | 2023 | 2024 | Procentvis stigning |
I Fredericia | 20% | 50% | 250% |
I Danmark | 21% | 28% | 33% |
“Jeg tror ikke nødvendigvis, at det er kommunens skyld”
Udviklingen i andelen af nye elbiler i erhvervslivet går altså i den grønne retning i Fredericia Kommune. Her ligger de 22 procentpoint over landsgennemsnittet. Udover den forbedrede ladeinfrastruktur ser Cecilie Roed Schultz (Ø) også geografiske grunde til, at det går så godt i lige netop Fredericia:
“Vi ligger godt placeret i landet. Næsten uanset hvor du skal hen, kan du køre derhen og tilbage igen på en opladning.”
Og så letter hun på hatten for de erhvervsdrivende:
“Udviklingen er ikke nødvendigvis kommunens skyld. Jeg tror, at det betyder noget, at mange af vores virksomheder er energivirksomheder, så det er nogen, som har fokus på bæredygtighed og grøn omstilling.”
“Det er en kørende reklamesøjle”
Netop den pointe er en, som Claus Aaby godt kan genkende. Han er salgschef og ansvarlig for erhvervsbiler ved Volkswagen Fredericia. Han genkender den stigende interesse i elbiler fra erhvervslivet, og han anslår, at det også er omtrent halvdelen af de personbiler, som forretningen sælger, der er eldrevne. Når han er i dialog med sine kunder om at skifte til el, er det tit de samme bevæggrunde, som går igen:
”De er klar over, at det er fremtiden. Det handler om den grønne omstilling, og så er det en del af virksomhedernes image og profilering. Det er en kørende reklamesøjle, og de viser deres kunder, at de er på den grønne side.”
Tallene der fremgår i denne artikel er fra Danmarks Statistik.
Comments are closed.